Norwid w Warszawie

We wrześniu tego roku w  humanistyczno – integracyjną podróż udały się dwie klasy z cieplickiego „Norwida” Były to 1a  i 2 d. Impulsem do zorganizowania jej była wystawa Dali kontra Warhol, mająca miejsce w Pałacu Kultury i Nauki. Uczniowie mieli szansę obcować z wieloma oryginalnymi dziełami tych kultowych przedstawicieli popkultury i surrealizmu. Poza tym uczniowie z nieukrywanym zdziwieniem słuchali o ekscentrycznym  i  nie mającym nic wspólnego z przyzwoitością  sposobie życia artystów. Dla miłośników sztuki to nie lada gratka. Kontrowersyjni artyści już za życia stali się legendą, a ich dzieła przeszły do historii całkowicie zmieniając świat sztuki. Obaj starannie kreowali własny wizerunek i rzeczywistość wokół siebie. Prowokowali, wywoływali skandale i nieustannie zacierali granice między życiem a sztuką. Inspirowali pokolenia artystów i wpływali na trendy, modę, muzykę i film w XX wieku. Ekscentryczni i kontrowersyjni wzbudzali skrajne emocje, od ciekawości, przez niechęć, po zachwyt. Zdobyli ogromną sławę i osiągnęli sukces, mierzony w pieniądzach. Dali zyskał przez to przezwisko Avida Dollars (Chciwy Dolarów), będące anagramem jego imienia i nazwiska. Warhol twierdził, że lubi pieniądze do tego stopnia, że zamiast obrazu za 200 tysięcy dolarów, lepiej powiesić na ścianie banknoty.

Wielka sztuka czekała także w Muzeum Narodowym, gdzie odbyły się w warsztaty muzealne. Tematem zajęć były muzealne przeboje, które opracowywano z kartami pracy i przy aktywnym udziale uczniów. Przeanalizowano m.in. dzieła takie jak: Matka Boska z Dzieciątkiem, Faras, Portret Katarzyny z Lubomirskich Ostrogskiej (autor nieznany), Kolejka Trwa Andrzeja Wróblewskiego. Taka wnikliwa analiza obrazu wydaje się szczególnie ważna w perspektywie matury ustnej.

Twarzą w twarz  z prawdziwą i niekiedy brutalną historią przyszło się zmierzyć  w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Sam budynek to perła współczesnej architektury. Jego symbolika odnosi się do żydowskiej historii i wpisuje się w narrację muzeum, realizującego ideę “muzeum życia”. Zadziwia nowoczesność i rozmach muzeum.

Jakby tego było mało na koniec dnia organizatorki wycieczki, nauczycielki j. polskiego Panie: Ewelina Zwolińska i Halina Lejczak przewidziały wizytę w jednym w warszawskich teatrów – Teatrze Kamienica. Obejrzany spektakl  „Jak się kochają w niższych sferach” w reż. G. Chrapkiewicza okazał się strzałem w dziesiątkę, bo trafił w gusta młodzieży, a po tak intensywnym dniu dał możliwość relaksu. Zachwyciła brawurowa gra  m. in. Grażyny Wolszczak, Piotra Cyrusa, Piotra Polka czy Rafała Królikowskiego.

Wspomnieć należy także o podróżach warszawskim metrem,  wizycie na Starym Mieście, czy ułańskiej fantazji kierowcy autokaru, z którym przejechaliśmy nawet pod Pałacem Prezydenckim..

Wisienką na torcie stała się wizyta w Radiu Zet i możliwość sprawdzenia od kuchni tego jak wygląda tam praca,  ile wynoszą zarobki dziennikarzy. Niektórzy odkryli swe dziennikarskie  powołanie, bo okazało się że mają radiowe głosy.

Program był bardzo bogaty, a dwa dni spędzone w Warszawie intensywne i bogate w kulturalne i towarzyskie wrażenia.