Slam poetycki już dziś w Norwidzie

Szanowni Państwo nauczyciele i uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze zapraszają gimnazjalistów, licealistów i zainteresowanych nauczycieli  do wzięcia udziału w comiesięcznych Slamach Poetyckich w „Norwidzie”

Idea: Slam poetycki kierowany jest do autorów-amatorów, którzy chcą wyrażać siebie nie tylko poprzez pisanie poezji, ale także swoistą autoprezentację.

Każdy uczestnik ma 3 minuty na zaprezentowanie swojego utworu w pojedynku z przeciwnikiem wybieranym losowo. Podczas prezentacji nie wolno używać rekwizytów i instrumentów. Do kolejnych rund przechodzą zwycięzcy wybierani przez zgromadzoną publiczność, która ocenia warsztat i zaangażowanie poety.
Zwycięzca wieczoru otrzymuje nagrodę niespodziankę.
Każdy uczestnik powinien przynieść co najmniej 4 własne utwory poetyckie o dowolnej tematyce.

I Slam poetyki już 25 września 2015 od godz.18:00 w holu Norwida.

Organizatorzy:
Agnieszka Gradkowska
Halina Lejczak
Ewelina Zwolińska

Wizyta w Muzeum Karkonoskim

Kiedy jedni rozpraszali mroki średniowiecza, inni podążyli szlakiem młodopolskich fascynacji polską wsią i udali się do Muzeum Karkonoskiego na wystawę czasową pod nieco rozbudowanym tytułem: „Chciałem odbudować polską duszę”. W hołdzie Władysławowi Reymontowi pierwszemu Nobliście Niepodległej Polski.
Zgromadzone na wystawie płótna pokazywały piękno przyrody następujących po sobie pór roku- powielając tym samym naturalny kalendarz obecny na kartach „Chłopów”.
Maturzyści z 3 B mogli podziwiać sceny z życia polskiej wsi przełomu XIX i XX w. Duch „chłopskości” interesował ich o tyle, o ile przekładał się na treści związane z przeczytaną (sic!) lekturą z * – tj. „Weselem” Wyspiańskiego. I tak, dłużej zatrzymali się przy „Zagrodzie w Bronowicach” Włodzimierza Tetmajera, którego kojarzą z pierwowzorem postaci Gospodarza. Na chwilę przystanęli przy akwarelce Józefa Mehoffera- pamiętając, że malarz ten przez długi czas był przyjacielem Wyspiańskiego. Największe wrażenie zrobił jednak jeden z najmniejszych obrazów zgromadzonych na wystawie tj. „Poranek. Bocianie gniazdo” Józefa Chełmońskiego. Zauroczył nastrojem i szczególną paletą barw i w sposób wyjątkowy- choć charakterystyczny dla autora „Babiego lata”- wprowadził nostalgię za czymś, co nieokreślone, bliskie i jednocześnie dalekie, co przeżyć można tylko w przestrzeni polskiego, wiejskiego krajobrazu.
Być może w pamięci pozostaną jeszcze : „Sanna przez wieś” Czesława Wasilewskiego czy „Portret dziewczyny w stroju ludowym” Piotra Stachiewicza.
I na koniec prośba : jeśli ktoś czuje się zażenowany faktem, iż nie do końca kojarzy, o co właściwie Reymontowi chodziło z tym ” odbudowywaniem polskiej duszy” niech śmiało pyta maturzystów z biol.-chemu- już oni odpowiedzą jak należy.

Karbala- specjalnie dla Norwida

14 października 2015 o godz.10:00 w kinie Helios odbędzie się projekcja filmu “Karbala”

Przed projekcją odbędzie się spotkanie z weteranem walk w Afganistanie.

Na film idą klasy 2 i 3. Cena biletu -13 zł. Szczegóły u wychowawców klas.

Rowerami do średniowiecza

Żeby tam dotrzeć 16 września klasa 2E z wychowawcą Eweliną Zwolińską, prof. Luizą Morcinek i prof. Wojciechem Dziedzielą potrzebowali ok. dwóch godzin lekcyjnych. Nie lada wyczyn , bo wszystko na to wskazuje, że była to wyprawa historyczna z tej racji, że to pierwsza , klasowa, wycieczka rowerowa.

Pokonana trasa zostanie tajemnicą, bo nie zawsze było jasne, kto prowadzi. A i cel był mglisty, bo takie są mroki średniowiecza. Zanim dosłownie zaryglowaliśmy się w Wieży Książęcej, w samo południe dotarliśmy na Perłę Zachodu. Stamtąd już blisko do celu, lecz niestety, mimo że mieliśmy kaski, nasi opiekunowie nie pozwolili rozwinąć przyzwoitej prędkości. No, prawie wszyscy mieli je, bo niektórzy nałożyli żel i im już kaski nie były potrzebne. To samo było w przypadku tych, którzy się natapirowali ( bardzo zresztą słusznie).
Zapora wodna, mimo starań Pani Prof., nie wzbudziła sensacji. Zatrzymaliśmy się przy niej dopiero wtedy, gdy padła propozycja pokonania jej na kajakach. To też byłby wyczyn historyczny….
Wisienką na torcie okazała się jednak Wieża Książęca w Siedlęcinie. Tam udało się powtórzyć nieco już przykurzone wiadomości o memento mori, idei: Ad maiorem Dei gloriam, hagiografii, ascezie, legendach Arturiańskich. Zajrzeliśmy do piwnicy, wsadziliśmy głowę w komin, skorzystaliśmy z książęcej toalety…, poklepaliśmy grube, bo 2-metrowe mury, dostaliśmy dawkę sprzecznych informacji na temat wzrostu ludzi średniowiecza i okazało się….. że znowu trzeba pozować do zdjęcia. To naprawdę była przesada. Po co komu tyle zdjęć? Żeby chociaż był na fejsie….
No, a potem to wiadomo, wracaliśmy, stosując się do zasad, które na początku wyprawy przekazał nam nasz opiekun prof. WD. Okazały się słuszne, bo wszyscy cali i zdrowi, (jeśli nie liczyć tych potwornych zakwasów następnego dnia) wróciliśmy do domu.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowanie tej wycieczki i będziemy prosić o więcej…

Ślubowanie uczniów klas I

11 września 2015 r. uczniowie klas pierwszych II LO w Jeleniej Górze stali się pełnoprawnymi członkami norwidowskiej społeczności.
Pani Dyrektor, Iwona Kumek, życzyła pierwszakom dużo sukcesów i miłych chwil spędzonych w murach naszej szkoły. Słowa zachęty na kolejne lata nauki usłyszeli także od przewodniczącej samorządu uczniowskiego, Angeliki Bojko.
Na koniec uroczystości uczniowie złożyli przysięgę, a wychowawcy tradycyjnie rozdali czerwone tarcze szkoły.

Gabrysia Ostrowska 3a

Harmonogram maturalnych egzaminów poprawkowych

  1. Język polski ustny- 25.08.2015, od godz.8:00
  2. Język angielski ustny- 25.08.2015, godz.8:00
  3. Część pisemna – 25 sierpnia 2015 r. (wtorek), godz. 9:00-Informacja o miejscu egzaminu  zostanie umieszczona na stronie internetowej właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej w terminie do 7 sierpnia 2015 r.- www.oke.wroc.pl. Zdający musi zabrać ze sobą- świadectwo ukończenia liceum, dowód osobisty lub inny dokument z peselem, czarny długopis, przybory wymagane na egzaminie.

Zestaw podręczników na rok szkolny 2015/2016

Klasy 1

1.Język angielski

Jane Comyns Carr, Jennifer Parsons, Peter Moran, Lindsay White,Tomasz Siuta, New Matura Success Elementary – Upper-Intermediate2.Tim Falla, Paul A. Davies, Małgorzata Wieruszewska New Matura Solutions Elementary – Advanced
Jayne Wildman, Fiona Beddall Insight, poziomy: Elementary – advanced
Matura Focus Longman Elementary-Advanced
Oxford Solutions Elementary-Upper-intermediate

2. Język Niemiecki

K. Łuniewska,K. Tworek,Z. Wąsik, M. Zagóra Alles Klar 1a,b/2a,bzakres podstawowy
B. Sekulski,N. Drabich,T. Gajownik, sENYSKO „Infos” zakres podstawowy
3. Język Francuski –Fabienne Gallon, Celin Himber En Action ! 14. Historia – Janusz Ustrzycki Ciekawi Świata. Historia zakres podstawowy
5. WOS -Maciej Batorski Wiedza o społeczeństwie, seria ciekawi świata. Zakres podstawowy
6. Biologia– Emilia Bonat, Weronika Krzeszowiec Jeleń, Stanisław Czachorowski Biologia na czasie. Podręcznikdla szkół ponadgimnazjalnych Zakres podstawowy
7.Chemia – Romuald Hassa, Aleksandra Mrzigod, Janusz Mrzigod To jest chemia. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych zakres podstawowy, Karty pracy ucznia. Wydanie Nowa Era
8.Fizyka- Pod redakcją Marii Fiałkowskiej, Świat fizyki, Zakres podstawowy
9. Matematyka-Alina Przychoda, Zygmunt Łaszczyk Matematyka. „Poznać, zrozumieć”,poziom podstawowy i poziom rozszerzony
Dodatkowo:KL. 1C, 1D, 1E M. Kurczab, E. Kurczab, E. Świda Zbiór zadań kl. 1 zakres podstawowy i rozszerzony, Oficyna edukacyjna Pazdro
10. Edukacja dla bezpieczeństwa -Bogusława Breitkopf,Mariusz Ciesza Po prostu EDB – Edukacja dla bezpieczeństwa
11. Informatyka -Arkadiusz Gawełek „Informatyka- seria Odkrywamy na nowo”
12. Język polski-  Dariusz Chemperek Arkadiusz Kalbarczyk „Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka” –klasa 1
13.Wiedza o kulturze -Wacław Panek Wiedza o kulturze
14. Etyka -Paweł Kołodziejski, Jakub Kapiszewski Etyka
15.  Geografia -Radosław Uliszak Krzysztof Wiedermann Oblicza geografii ZP. Karty pracy. Nowe wydanie
16.Podstawy przedsiębiorczości – Jarosław Korba Zbigniew Smutek Podstawy przedsiębiorczości

Klasy 2
1. Język angielski

Jane Comyns Carr, Jennifer Parsons, Peter Moran, Lindsay White, Tomasz Siuta, New Matura Success Elementary – Upper-Intermediate
Tim Falla, Paul A. Davies, Małgorzata Wieruszewska New Matura Solutions Elementary – Advanced
Jayne Wildman,Fiona Beddall Insight, poziomy: Elementary – advanced
Virginia Evans On screen Pre-lut – Upper-lut, wyd. Express P….
Matura Focus Longman Elementary-Advanced
Oxford Solutions Elementary-Upper-intermediate
2.  Język niemiecki

K. Łuniewska,K. Tworek,Z. Wąsik, M. Zagóra Alles Klar 1b/2a,b/3 zakres podstawowy, zakres rozszerzony
3.Językfrancuski Robert Menand, Guy Capelle LE NOUVEAU TAXI 1
4. Historia Janusz Ustrzycki Ciekawi Świata. Historia 1 cz.1 i 2 Zakres rozszerzony, Historia 2. cz.1
Zakres rozszerzony
5WOS -Maciej Batorski Wiedza o społeczeństwie 1,2 Seria „Ciekawi świata”. Zakres rozszerzony
6.Geografia Roman Malarz,Marek Więckowski,Tomasz Rachwał Oblicza geografii 1. Zakres rozszerzony.Oblicza geografii 2. Zakres rozszerzony.Maturalne karty pracy 1 i 2 . Nowe wydanie
7. Biologia- M.Guzik, E.Jastrzębski Biologia na czasie. Podręcznik dla LO i technikum. Zakres rozszerzony.
8.Chemia Maria Litwin,Szarota Styka-Wlazło,Joanna Szymańska To jest chemia 1 Zakres rozszerzony
Maturalne karty pracy 1. Wyd. Nowa Era
9.Fizyka -Grzegorz Kornaś, Ciekawi świata 1. Zakres rozszerzony
10. Matematyka- Alina Przychoda, Zygmunt Łaszczyk, Matematyka. „Poznać, zrozumieć”poziom podstawowy.Klasa 2
Dodatkowo :KL.: 2C,2D,2E M. Kurczab, Zbiór zadań kl. 2 poziom rozszerzony –Oficyna Edukacyjna – Pazdro
11. Przedmiot uzupełniający: przyroda- Mirosław Galikowski, Romuald Hassa, Marek Kaczmarczyk, Aleksandra Mnigod, Marek Więckowski Przyroda cz.1 i 2, Podręcznik dla LO i technikum
Karty pracy ucznia 2 zeszyty
12. Język polski-Dariusz Chemperek, Adam Kolbarczyk,Dariusz Trześniawski,Nowe„Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka”.Klasa 2 cz.1„Romantyzm-pozytywizm”Klasa 2 cz.2, „Modernizm-dwudziestolecie miedzywojenne”

13. Przedmiot uzupełniający: fizyka medyczna- Dariusz Chemperek, Adam Kolbarczyk,Dariusz Trześniawski, A. Blekecz J.Wąsowicz P. Wolny (Nie)bezpieczne związki fizyki z medycyną cz.1
wyd. ZAMKOR
14. Przedmiot uzupełniający: historia i społeczeństwo -Historia i społeczeństwo. Część 1,2,3,4,5 Przedmiot uzupełniający, seria:”Odkrywamy świat na nowo”.
15. Etyka Paweł Kołodziejski, Jakub Kapiszewski Etyka
16. Przedmiot uzupełniający:ekonomia w praktyce – Jolanta Kijakowska „Ekonomia w praktyce”

Klasy 3
1. Język angielski
Jane Comyns Carr, Jennifer Parsons, Peter Moran, Lindsay White, Tomasz Siuta, New Matura Success Elementary – Upper-Intermediate
Tim Falla, Paul A. Davies, Małgorzata Wieruszewska New Matura Solutions Elementary – Advanced
Jayne Wildman,Fiona Beddall Insight, poziomy: Elementary – advanced
Virginia Evans, Jenny Dooley Upstream Elementary A2 – Advenced
Matura Focus Longman Elementary-Advanced
Oxford Solutions Elementary-Upper-intermediate

Virginia Evans, Jenny Dooley Matura repetytorium – poziom rozszerzony, wyd. Express Publishing
Virginia Evans, Jenny Dooley Matura repetytorium – poziom podstawowy, wyd. Express Publishing
Marta Umińska, Bob Hasting, Dominika Chandler Repetytorium maturalne – poziom podstawowy, wyd. Pearson-Longman
Marta Umińska, Bob Hasting, Dominika Chandler Repetytorium maturalne – poziom rozszerzony, wyd. Pearson-Longman
Virginia Evans, Jenny Dooley On Screen Pre – Int Upper-Int, wyd. Express Publishing
Marta Rosińska, Lynda Edwards Repetytorium maturalne poziom podstawowy i rozszerzony
Wyd. MacMillan
Gregory J. Manim, Danuta Gryca , Joanna Sobierajska, Joanna Sosnowska Repetytorium maturalne poziom podstawowy Wyd. Oxford University Pres
Rachel Hardnig, Marta Markowska, Joanna Sosnowska, Joanna Sz….. Repetytorium maturalne poziom rozszerzony Wyd. Oxford University Pres
2.Język Niemiecki

K. Łuniewska,K. Tworek,Z. Wąsik,M. Zagóra,C. Serzysko Alles Klar 2a,b/3 zakres podstawowy
Repetytorium maturalne
Matura 2015
3. Język Francuski Robert Menand, Guy Capelle LE NOUVEAU TAXI 1
4. Historia Janusz Ustrzycki Ciekawi Świata. Historia 2 cz.1 i 2 Zakres rozszerzony
5. WOS Maciej Batorski Wiedza o społeczeństwie 2 i 3. Seria „Ciekawi świata”. Zakres rozszerzony

6. Geografia Tomasz Rachwał,Roman Malarz, Marek Więckowski,Tomasz Rachwał Oblicza geografii 3. Zakres rozszerzony. Oblicza geografii 2. Zakres rozszerzony.
Maturalne karty pracy 2 i 3.
Nowe wydanie
7.Biologia M.Guzik, E.Jastrzębski Biologia na czasie. Podręcznik dla LO i technikum. Zakres rozszerzony
8. Chemia Maria Litwin,Szarota Styka-Wlazło, Joanna Szymańska To jest chemia 2 Zakres rozszerzony
Maturalne karty pracy 2 Wyd. Nowa Era
9. Fizyka Grzegorz Kornaś,Ciekawi świata 2. cz.1 i 2. Zakres rozszerzony
10.Matematyka-Alina Przychoda,Zygmunt Łaszczyk Matematyka. „Poznać, zrozumieć”poziom podstawowy Klasa 3.
Dodatkowo kl.: 3B, 3C M. Kurczab, E. Kurczab, Zbiór zadań kl.3 zakres rozszerzony Oficyna edukacyjna – Pazdro
12. Przedmiot uzupełniający: przyroda- Mirosław Galikowski, Romuald Hassa, Marek Kaczmarczyk Aleksandra Mnigod, Marek Więckowski Przyroda cz.1 i 2 Podręcznik dla LO i technikum
Karty pracy ucznia 2 zeszyty
13.Język polski- Witold Babiński, Anna Jarus- Sitarz, Maciej Pabisek, Dariusz Chemperek, Adam Kolbarczyk, Dariusz Trześniowski Nowe „Lustra Świata” cz. 5, poziom rozszerzony,kl. 3A, 3F„Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka”. Klasa 3
14. Przedmiot uzupełniający: fizyka medyczna-A.Blohea, J. Wąsowicz, P. Wokiej (nie)bezpieczne związki fizyki z medycyną cz.2 ZAMKOR
15. Przedmiot uzupełniający: historia i społeczeństwo Historia i społeczeństwo. Część 1,2,3,4,5  seria:”Odkrywamy świat na nowo”.
16. Etyka -Paweł Kołodziejski, Jakub Kapiszewski Etyka

Już wakacje…..

Z okazji zakończenia roku szkolnego i rozpoczęcia wakacji składamy wszystkim Szanownym Rodzicom i Drogim Uczniom serdeczne podziękowania za całoroczną współpracę i szczere życzenia udanego wypoczynku. Życzymy dobrego zdrowia i niczym niezmąconej radości, bezpiecznych podróży, słonecznej pogody i niezapomnianych wrażeń przeżytych podczas wszystkich niezwykłych wakacyjnych przygód. Życzymy, byśmy wszyscy mogli się dnia 1 września spotkać w szkole zdrowi, szczęśliwi, wypoczęci i pełni zapału do pracy w kolejnym roku szkolnym.

Grono pedagogiczne II LO

Wywiad z Aleksandrem Sobolem

Aleksander Soból; uczestnik i laureat pierwszego miejsca w konkursie kombinatoryczno-algorytmiczno-logicznym ,, Koala’’, na ostatnim jego etapie. Uczeń klasy pierwszej w II LO. im Kamila Cypriana Norwida

Afrodyta Daskalakis: Cześć! Na początek, może powiesz o sobie kilka słów?

Aleksander Sobol: Jestem uczniem klasy pierwszej o profilu matematyczno- fizycznym. Interesuję się fizyką, ale również lubię spędzać czas aktywnie. Nie lubię siedzieć w miejscu, nic nie robiąc. Prywatnie jestem ceremoniarzem w parafii św. Erazma i Pankracego.

A mógłbyś opowiedzieć o swoich zainteresowaniach ?

• Mam zainteresowania między innymi kulturoznawcze, ze szczególnym uwzględnieniem japonistyki. W wolnych chwilach miłym zajęciem jest tłumaczenie japońskich mang na język polski. Dodatkowo lubię czytać. Obecnie jestem w trakcie książki Michio Kaku ,,Hiperprzestrzeń’’.

Powiedz mi, od kogo dowiedziałeś się o ,,Koali’’?

• Całą klasę poinformowała o tym moja nauczycielka, pani Purzycka.

I czemu zdecydowałeś się wziąć w nim udział?

• Od gimnazjum w moim zwyczaju jest branie udziału we wszystkich konkursach. Tak, by sprawdzić swoje umiejętności i je rozwijać.

Jak wrażenia po Koali?

• Ten konkurs pokazał mi inne spojrzenie na rozwiązywanie zadań i sposób myślenia.

Czyli Ci się podobał?

• Tak, bardzo. Właśnie przez to jaki był oryginalny. Opierał się bardziej na myśleniu logicznym niż na wiedzy w konkretnych zagadnieniach, przez to każdy uczestnik miał podobne szanse.
Jaki był poziom trudności tego konkursu?

• Trudno o tym mówić, właśnie ze względu na to, że się opierał nie na wiedzy, a na logicznym myśleniu. Kwestią nie było liczenie czegoś, a znalezienie niejako ‘’sposobu na to’’.

No, a konkurencja? Było z kim powalczyć?

• Jak pojechałem do Wrocławia, na warsztaty połączone z meczem, od początku było widać, że poziom jest wysoki.. Przynajmniej w finałach.

A czy przygotowywałeś się do ,, Koali’’?

• Raczej nie… Może poświęciłem na zadania pół godziny do godziny. Ale coś poza tym, to nie.

Czyli byłeś raczej pewny Siebie ?

• Nie… Nie lubię się przygotowywać do konkursów, ponieważ wychodzę z założenia, że są one po to, by sprawdzić swoje umiejętności na danym etapie. Przynajmniej jest tak w moim przypadku.

A co powiesz o pierwszym etapie, etapie szkolnym ?

• Na pierwszy rzut oka nietypowe, dziwne zadania.. Zdziwiło mnie to, że zająłem w nim pierwsze miejsce.

Dlaczego?

• Ponieważ spóźniłem się na ,,Koalę’’ koło 15 minut. Konkurs miał rozpocząć się o godzinie 9.00, ale chwilę przed 8.00 dowiedziałem się, że został przeniesiony jednak właśnie na 8.00 i jak najszybciej się zebrałem i wyszedłem z domu.

A czy towarzyszył Ci stres na którymś etapie ?

• Na pierwszym etapie… ale bardziej niż konkurs, wpłynęło na mnie spóźnienie. Biorąc pod uwagę całość, nie byłem nastawiony na wygraną, dlatego też ten stres był mniejszy.
Gratuluję Ci wygranej! Czy motywuje Cię do dalszej pracy?

• Oczywiście. Ponadto, po raz pierwszy poczułem się doceniony jako kapitan drużyny. Jeszcze w gimnazjum miałem szansę być kapitanem , jednak nasze wyniki nie były dobre i nikt z nas nie był zadowolony ze współpracy. Teraz i ja i drużyna , z którą startowałem w finale konkursu, dobrze się dogadaliśmy. Ciesze się, że moi koledzy oraz ja sam jesteśmy zadowoleni ze współpracy i, że docenili mnie jako kapitana drużyny.

Ostatnie pytanie, czy poleciłbyś ,, Koalę’’ innym?

• Zdecydowanie tak. Jest on, tak jak wspominałem wcześniej, konkursem promującym inny sposób myślenia, a dodatkowo nie trzeba mieć do niego bardzo dużej wiedzy matematycznej.

Dziękuję Ci za rozmowę!

Z Aleksandrem Sobolem rozmawiała Afrodyta Daskalakis