ISLAM – DOGMATY I RYTUAŁY
W wykładzie brały udział klasy 2 a, e, f oraz zainteresowani zagadnieniem uczniowie z klasy 3 a.. Przez 2 godziny mieliśmy przyjemność poznać wyznanie od podstaw, co mogło (choć nie musiało) u wielu przełamać stereotypy odnośnie oceny muzułmanów. Pani profesor chętnie dzieliła się z nami dygresjami, często wywołującymi uśmiech na twarzach słuchaczy. Został obalony chociażby mit dotyczący przekonania, że muzułmanie się nie myją – mimo, iż czynią to 5 razy dziennie!
Zrozumieliśmy także, dlaczego kobiety nie mogą modlić się w obecności mężczyzn. Zapoznaliśmy się dodatkowo z „próbką” języka arabskiego. Okazuje się, że kaligrafia, która często uznawana jest przez nas za ozdobę i pokazywana w wielu miejscach, może stanowić zagrożenie – ponieważ większość napisów zawiera wers z Koranu, co może nieświadomie oburzyć obeznanych odbiorców. Perspektywę odbioru mogło zmienić obejrzenie arabskich reklam pokazujących w żartobliwy sposób ramadan, czy też karykaturę europejskiej kultury, co znaczy, że wiele naszych zachowań również może ich zadziwiać.
Głównym celem było jednak opisanie dogmatów i wskazanie podobieństw między islamem a chrześcijaństwem – a jest ich więcej, niż można się spodziewać. Wszystko poparte przede wszystkim statystykami oraz znajomością Koranu. Aczkolwiek nie dostaliśmy finalnie odpowiedzi na pytanie – czy islam jest dla nas zagrożeniem? Sądzę jednak, że każdy może poznać odpowiedź sam.
Wymaga to jednak wyzbycia się ignorancji i zrozumienia motywów, jakimi kierują się muzułmanie, co umożliwił nam przynajmniej po części wysłuchany przez nas wykład.
Klaudia Bajdiuk 3 a