UCZENNIECE NORWIDA Z NAGRODAMI W BERLINIE.

W VII Międzynarodowym Konkursie Literackim „Młodzież pisze wiersze” wzięło udział 192 uczniów z Polski, Niemiec, Luksemburga, Danii i Islandii. 13-osobowe polsko-niemieckie jury wybrało najlepsze prace w ośmiu kategoriach.

Sara Kowalewska z kl. 2 F zdobyła pierwsze miejsce za swój autorski wiersz pt. „Rozterki motyla”. Autorskie tłumaczenie Narine Kuczyńskiej z kl. 3 E otrzymało trzecią nagrodę. Uczennica przetłumaczyła na język niemiecki wiersz pt.: „Niektórzy lubią poezję” Wisławy Szymborskiej. Zaproszenie do Berlina laureatek wraz z opiekunką Panią Jolantą Schmidel po odbiór nagród i dyplomów było świetną okazją do poznania nowych i ciekawych ludzi oraz zwiedzania stolicy Niemiec.

Od samego początku nasz wyjazd był nieprzewidywalny. Najpierw odwołano pociąg z Jeleniej Góry do Görlitz, potem „uciekły” nam dwa : do Cottbus i do Berlina. Kiedy w końcu dotarłyśmy na miejsce przywitano nas bardzo miłym gestem, jakim była torba słodyczy oraz kartka z pozdrowieniami. Ponadto razem z naszą opiekunką zwiedziłyśmy dwie wystawy fotograficzne i zostałyśmy zaproszone do wietnamskiej restauracji.

Sobotnie zajęcia były bardzo intensywne, odbywały się bowiem warsztaty interpretacji prowadzone przez panią Celinę Muzę, warsztaty tłumaczeń pod okiem pani Urszuli Czerskiej i Łukasza Szopy oraz warsztaty literackie z panią Dorotą Danielewicz, znaną pisarką i dziennikarką.

Po obiedzie odbyła się uroczysta prezentacja wierszy laureatów w Domu Poezji, a następnie spotkanie integracyjne. Zwycięzcy dostali atrakcyjne nagrody: książki, karty podarunkowe, płyty, kubki i słodycze. Po aktywnym dniu uczestnicy wraz z opiekunami wzięli udział w pokazie świetlnym na fasadzie budynku Marie-Elisabeth-Haus.

Niedziela minęła nam pod hasłem atrakcje Berlina. Co prawda, ze względu na konieczność wcześniejszego wyjazdu do domu ominęło nas zwiedzanie miasta z przewodnikiem, ale zobaczyłyśmy za to Muzeum NRD. Niesamowite natomiast wrażenie wywarło na nas Muzeum Pergamońskie z wystawą” Panorama”. Wirtualny świat antyku uzupełniony o oryginalne fragmenty, głównie rzeźby, z Wielkiego Ołtarzu Zeusa, do których można podejść na wyciągnięcie ręki oraz obraz miasta Pergamon z roku 129 naszej ery na zawsze pozostanie w naszej pamięci.

Po przepysznym obiedzie we włoskiej restauracji udałyśmy się w drogę powrotną do Jeleniej Góry (na szczęście już bez perturbacji).

Jestem pozytywnie zaskoczona organizacją całego projektu. Myślę, że jest to jedna z niewielu okazji, aby osiągnąć sukces na arenie międzynarodowej. Ponadto nagrodzone prace zostały opublikowane w zbiorze poezji oraz na stronach internetowych organizatorów. Wszystkich gorąco zachęcam do udziału w tym konkursie!