REKLAMA A OBRAZ WSPÓŁCZESNEGO SPOŁECZEŃSTWA

Loading

 W ramach współpracy Naszej Szkoły z KPSW w Jeleniej Górze w lutym tego roku miały miejsce dwa wydarzenia  dydaktyczne. 12 lutego gościliśmy  dr Oliwię Tarasiewicz, która prowadziła warsztaty dla klasy 1a na temat kompetencji kulturowych.  Z kolei 19 lutego dr J. Widerski  dla klas 1a, 3c i 3f wygłosił wykład na temat reklamy. Oto relacja  z wykładu:

Na ekranie telewizora, na billboardzie przy lokalnej drodze, na wystawie w galerii handlowej, na głównej stronie Facebooka, a nawet na opakowaniu kawy, którą pijesz codziennie rano- reklama! Wszyscy ją znamy, ale tylko wybrańcy z klasy….mogli poznać jej tajniki.

Dnia 19 lutego 2018r. w Norwidzie gościł dr Jerzy Widerski, wykładowca KPSW w Jeleniej Górze. Wyjątkowy gość zapoznał wszystkich obecnych z tematem,  przedstawił wnikliwą analizę reklamy – nie ograniczając się wyłącznie do całkowitego jej negowania bądź gloryfikowania.

Profesor w sposób niezwykle zajmujący opowiadał o sposobach tworzenia reklamy (określeniu problemu i targetu, doborze strategii);  funkcjach  i głównych celach reklamy, które nie polegają, jak się okazuje jedynie na zachęceniu do kupna produktu. Obalił mity dotyczące wpływu reklamy na konsumenta. Był to głos rozsądku w świecie, w którym każdy z nas jest mamiony, bombardowany fałszywymi obietnicami. Ilu z nas widząc reklamę losowej pasty do zębów zapragnęło perlistego uśmiechu? A ilu dokonało wyboru batonika, nieświadomie powtarzając w głowie chwytliwy slogan? Nie ma się co wstydzić- ja sama tak robię!

Wykładowca, nie będąc gołosłownym, posłużył się w prezentacji wieloma przykładami reklam, które działały na nas, jak na przeciętnego odbiorcę- absorbowały, szokowały bądź po prostu bawiły. Po projekcji reklamy, inspirowanej kultowym filmem ,,Psychoza”, promującej ketchup Heinz, szkolną aulę wypełniły salwy śmiechu (wszak niecodzienny to widok- kobieta zlizująca ketchup, łudząco przypominający krew, z łazienkowych kafelek).

Mnie osobiście zainteresowało pojęcie odbiorcy jako CZŁOWIEKA NARCYSTYCZNEGO, skupionego na sobie oraz owładniętego kultem ciała. Reklamy często bazują na sprawdzonych schematach, zadowalających widzów- mężczyzna po użyciu dezodorantu staje się amantem, kobieta przeżywa ekstazę przy jedzeniu czekoladowego batonikaojciec staje się bohaterem swoich dzieci po zbudowaniu domku na drzewie. Niezależnie od płci i wieku- wszyscy pragniemy atencji, a reklamy nam to zapewniają, będąc lustrem ludzkiej próżności. Dowiedzieliśmy się też o koncepcji CZŁOWIEKA PONOWOCZESNEGO  wg Baumana. Okazuje się, że możemy się w nim przejrzeć jak w lustrze. Ów człowiek – taki trochę  everyman- życie traktuje jak podróż, spacer, czy przygodę. Tak sprofilowany target, czyli grupa docelowa, jest łatwym łupem dla speców od reklam.

Po zajmującym wykładzie, profesor Widerski odpowiedział na pytania uczniów, a także nagrodził najodważniejszych słuchaczy, mających szansę popisać się swoją wiedzą, zdobytą podczas tych czterdziestu-pięciu minut. Radość w oczach zwycięzców była niczym radość po zakończeniu bloku reklamowego na TVN- najszczersza i gwałtowna!

Równie wielka może być radość maturzystów , którzy zmierzą się z tym tematem na maturze ustnej……

Miriam Olek kl. 1A

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *